Uitdaging voor Politici; 4 maanden leven van de Bijstand (deel 2 – De Spelregels)

Onlangs heb ik een oproep gedaan aan Politici om 4 maanden lang op bijstandsniveau proberen te leven. (https://elihuijgens.wordpress.com/2013/12/28/uitdaging-voor-politici-4-maanden-leven-van-de-bijstand/) Tot nu toe heb ik daar veel reacties op gekregen. En aan de hand daarvan heb ik besloten om een paar spelregels op te stellen voor de uitdaging. Ik besef dat het erg lastig is om een complete bijstandssituatie te simuleren want de realiteit is vele malen hopelozer.

Maar dat hoeft ook niet. Het gaat er mij om dat Politici weer eens contact maken met de “onderkant” van onze samenleving en eens proeven aan een bestaan met beperkte (financiële) middelen en keuzes. Het gaat mij om het verkrijgen van hernieuwd inzicht en meer empathie voor een doelgroep die momenteel keihard in de hoek is gezet. Dat kan zo niet langer.

De Spelregels!

-U leeft van 50 euro of minder in de week om van te leven. U heeft hiermee mazzel, veel mensen doen het van 40 euro in de week en komen nog niet in aanmerking voor voedsel- of kledingbank.

-U gaat wekelijks een voedselpakket halen bij de voedselbank (dit mag u eigenlijk niet met 50 euro in de week, ik herhaal het even). U doet dit zo veel mogelijk anoniem en probeert zo veel mogelijk te praten met de mensen aldaar.

-U schaft een bescheiden garderobe aan bij kringloop of kledingbank. De limiet voor broek of rok is 12,50. Voor T-shirt/trui/hemd 5 euro. Schoenen maximaal 20 euro. U dient deze garderobe 4 maanden te dragen ongeacht de gelegenheid.

-U vermijd lunches, diners en borrels. Indien niet anders, neemt u zelf uw etenswaar mee. Ook hierbij telt soberheid. Ook bij koffiepauzes. Geen cappuccino of espresso met een lekker koekje of stuk taart. Het zal u sieren af en toe een gratis bak koffie te drinken bij de Supermarkt. Gewoon om eens te praten met minder gefortuneerden.

-Ik maak een uitzondering met betrekking tot kosten die u maakt aan vervoer. Besef echter wel dat dit niet de realiteit is. Vervoer is voor mij bijvoorbeeld luxe. Familiebezoek is voor mij (als voorbeeld) niet te doen aangezien Openbaar Vervoer al gauw mijn weekbudget opslokt.

-Luxe is uit den boze. Uit eten, shoppen, theaterbezoek etc. moet allemaal binnen het weekbudget blijven. Gratis kaartjes en uitnodigingen slaat u af. Veel bijstandsgerechtigden hebben geen toegang tot een netwerk die daar in voorziet. Uw vermaak thuis beperkt u met TV, Radio, Internet. Ook hierbij dient u na te denken aan wat Luxe is en wat niet. Niets is namelijk vanzelfsprekend als je een minimaal inkomen hebt.

-U meld u zelf aan bij het UWV met een fictief CV. Die van laaggeschoolde productiemedewerker en laat u informeren over Uw kansen op de arbeidsmarkt. Doe dit zonder bombarie of machtsvertoon. U dient namelijk de waarheid te horen.

-Het zal u ook sieren af en toe aan kloppen bij een daklozenopvang. Hierbij praat u niet alleen met leidinggevenden maar ook met de Dak- en thuislozen zelf. Hoor eens hun kant van het verhaal.

Als laatste wens ik u veel succes met uw uitdaging. Ik hoop echter wel dat u beseft dat deze spelregels nog mild zijn. In de realiteit hebben mensen veel te maken met deurwaarders, hulpverlenende instanties als maatschappelijk werk en noem maar op. De echte ellende begint voor velen pas na 4 maanden. Dan komen meestal de eerste vervelende brieven binnen en is, vaak, de gang richting uithuiszetting al ingezet. Een gang die de maatschappij bergen met geld kost en mensen vaak ook nog eens beschadigd. Op elk menselijk vlak denkbaar.

Als u de uitdaging aangaat dan hoor ik dat graag van u. Ik zal het u niet verwijten als U het niet volhoud of eens een uitglijder maakt gedurende het proces. Zolang u het zelf maar realiseert. Ik zal u daarom niet controleren (gaat ook niet) of veroordelen. Die graadmeter hanteert u zelf.

Met vriendelijke groet,

Eli Huijgens

Breng uw stem uit op Metro. Mijn dank heeft u! http://lezerscolumns.metronieuws.nl/view/d4jr

2 thoughts on “Uitdaging voor Politici; 4 maanden leven van de Bijstand (deel 2 – De Spelregels)

Leave a Reply

